Friday 3 August 2018

GELAR BELIA MACAI POLITIK, MENTERI MESTI MOHON MAAF



Seperti semua maklum gelaran 'Macai' yang disebut oleh YB Syed Saddiq dalam sidang Dewan Rakyat semalam bukanlah membawa maksud yang positif.

Gelaran tersebut kebiasaanya digunakan sebagai 'lable' kumpulan tertentu dengan niat merendahkan taraf pemikiran mereka.

Jadi sebagai seorang ahli parlimen muda yang juga Menteri Belia dan Sukan tidak sepatutnya bersikap celupar dengan memberi gelaran tidak baik kepada kumpulan anak muda yang besar sumbangannya kepada pembangunan belia dan sistem politik negara.

Walaupun beliau punyai alasan 'relevan' yang  mahukan pertubuhan belia bersifat berkecuali dan neutral, namun untuk menggelar kami sebagai 'Macai Politik' adalah satu tindakan keterlaluan.

Adakah Yb Syed Saddiq tidak tahu ramai dikalangan aktivis belia yang bergiat aktif  dalam pertubuhan NGO belia seperti GPMS, MAYC, 4B, persatuan-persatuan belia di peringkat daerah, negeri dan negara adalah mereka yang bukan berlatar belakangkan parti politik? Gelaran ini amat mengecewakan kami para belia yang sentiasa harmoni walaupun berbeza idealogi politik.

Kami mendesak YB Menteri supaya menarik balik kenyataan tersebut dan mohon maaf kepada para belia seluruh negara. Hubungan baik pertubuhan belia dan kerajaan mestilah terus dijaga agar kita dapat sama-sama menyumbang kepada pembangunan negara.

ZAHIDA ZARIK KHAN
(Ketua Pergerakan Puteri UMNO Malaysia)
3 Ogos 2018

No comments:

Post a Comment